Een andere manier van leren

De herfstvakantie is weer voorbij. De kinderen hebben een week lekker kunnen ontspannen. Activiteiten gedaan die ze zelf willen en vooral geleerd op de manier die hun van nature het beste ligt. Er gaat voor hun nu een drukke en spannende tijd aanbreken met alle feesten aan het eind van het jaar. Zeker voor hooggevoelige kinderen breekt er nu een tijd aan met heel veel prikkels, heel veel spanning en hier hebben deze kinderen nogal last van. Onder kinderen met een rechtsgeoriënteerde leestijl komt hooggevoeligheid veel voor.

Op school gaat er weer hard gewerkt worden. Veel nieuwe leerstof wordt aangeboden en verder ingeoefend. De kinderen in groep 3 gaan steeds een stap verder in het automatiseren van de sommen tot 10, in groep 4 gaat nu echt een begin gemaakt worden in het aanleren van de tafels. De rest van het jaar zullen deze geautomatiseerd gaan worden, zodat ze daar in de rest van hun schoolloopbaan op terug kunnen vallen omdat het opgeslagen is in hun lange termijn geheugen. Ze kunnen de tafels gebruiken bij het delen, het berekenen van breuken, het berekenen van procenten etc. Deze basis is heel belangrijk.

Herhalen, herhalen, herhalen, eindeloos herhalen ……..! En ….. werkt het nog?

Iedere dag zal er in groep 4 aandacht besteed gaan worden aan het automatiseren, verschillende werkvormen zullen hierbij aan bod komen. Gelukkig zal voor de meeste kinderen dit automatiseren geen grote problemen gaan  opleveren, zij leren gedurende het jaar alle tafels en omdat ze regelmatig aan bod komen vergeten ze deze ook niet meer. In de klas hangt vaak een kaart waarop aangegeven wordt (bijv. d.m.v. het plakken van een sticker) welke tafels ze al goed kennen en iedere keer als er een sticker bijkomt glimmen deze kinderen van trots.

Voor de kinderen met een rechtsgeoriënteerde leerstijl zal dit automatiseren echter minder makkelijk gaan. Hoe lang en hoe goed deze kinderen oefenen, het zal ze onvoldoende lukken om de tafels te automatiseren. Achter hun naam blijven vaak vakjes leeg en daardoor voelen ze zich dom en denken ze dat het toch niet lukken gaat. Deze kinderen zijn wel meesters in het bedenken van compenserende technieken en zo zullen een aantal het niveau nog wel bij kunnen houden, maar naarmate de sommen steeds ingewikkelder worden zullen ook zij gaan afhaken. De technieken die zij zichzelf eigen gemaakt hebben voldoen dan niet meer of zijn te tijdrovend. Vaak wordt deze leerlingen in groep 5 of 6 een tafelkaart gegeven, zodat zij toch de sommen kunnen blijven maken. Maar juist het automatiseren is zo heel belangrijk. Ook buiten school is het handig als ze een beroep kunnen doen op een vermenigvuldiging, bijv. tijdens het boodschappen doen, het koken noem maar op. Voor tal van dagelijkse karweitjes is het nodig dat kinderen en volwassenen de basis goed geautomatiseerd hebben.

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet.

Is dit voor deze kinderen dan ook te bereiken?

Deze kinderen hebben een andere manier van leren, een visuele manier. Vanuit de Kernvisie methode wordt ze deze manier aangeleerd.

Hoe?

Door het de kinderen te laten zien en dan in hun hoofd te laten zetten, binnen 10 minuten kunnen ze dan een tafel leren. Het opnemen in het lange termijn geheugen gebeurt door de tafel 3 dagen op verschillende plekken waar het kind vaak komt, op te hangen . Ze kijken er naar en oefenen het. Dan vergeten ze de tafel niet meer en kunnen er op ieder moment een beroep op doen.

Vaak zijn kinderen heel verbaasd als ze in zo’n korte tijd de tafel kunnen opzeggen en nog belangrijker, ze door elkaar kunnen opnoemen. Ze beseffen dat ze niet dom zijn en dat ze ook kunnen leren. Als ze zich de techniek eenmaal eigen gemaakt hebben kunnen ze deze op allerlei nieuwe leerstof zelf toepassen.

Hierdoor krijgt het kind weer zelfvertrouwen.

Meer weten over deze manier van leren? Bel of mail kindiskeyser.nl/online